Verkkotunnukset eivät pysy voimassa ilman rekisteröinnin uudistamista säännöllisesti. Jatkorekisteröinnin aika koittaa kuitenkin vasta vuosien kuluttua edellisestä rekisteröinnistä.
Kyseessä ei ole edes jokavuotinen tehtävä. Ei ole siis ihme, että tällainen harvoin toistuva alle viiden minuutin tehtävä unohtuu niin helposti.
Edes pörssiyrityksissä tällainen vähäpätöinen tehtävä ei välttämättä päädy kenenkään tehtävälistalle. Harvoin ainakaan kenenkään tehtävä on valvoa, että verkkotunnusten rekisteröintiä on varmasti jatkettu.
Unohdus ajoi Tokmannin verkkokaupan alas
Tokmannin verkkokauppa laittoi perjantaina kello 16.56 yllättäen verkkokaupan luukut kiinni. Sulkeutuminen tuli yllätyksenä Tokmannillekin.
Tokmannilla oltiin yksinkertaisesti unohdettu uusia tokmanni.fi -verkkotunnus. Toimittajat alkoivat soittamaan kiusallisia puheluita sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkoselle.
Sijoittajia rauhoitellaakseen Mikkonen joutui korostamaan verkkokaupan vähäistä merkitystä Tokmannille. Yhden vuorokauden seisahdus Tokmannin kokoisessa verkkokaupassa maksaa karkeasti arvioituna reilut kymmenen tuhatta euroa.
Se on pikkuraha Tokmannille, mutta kova kirpaisu alle viiden minuutin tehtävän unohduksesta.
Verkkotunnusten uusimisen unohdukset eivät ole erityisen harvinaisia. Verkkotunnuksen on aikoinaan unohtanut uusia muun muassa myös puljut nimeltä Microsoft, Foursquare, Dallas Cowboys ja Regions Bank.
Microsoft unohti uusia vuonna 1999 passport.com ja vuonna 2003 hotmail.co.uk verkkotunnusten rekisteröinnin. Sosiaalisen median palvelu Foursquare unohti puolestaan uusia verkkotunnuksensa foursquare.com 2010 samaan aikaan, kun se keräsi 10 miljoonan dollarin rahoitusta.
Käytä varmistuksen varmistusta
Verkkotunnuksen uusiminen on helppoa ja yksinkertaista. Välittäjä tarvitsee vain maksukortin tiedot tai muun maksutavan.
Lähes kaikki välittäjät tarjoavat mahdollisuutta verkkotunnuksen automaattiseen uusimiseen. Tärkeiden verkkotunnusten osalta automaattinen uusiminen kannattaa pitää päällä aina.
Verkkotunnuksen hinta vuodessa on mitätön n. 10–15 euroa. Unohduksen hinta voi olla moninkertainen.
Yksinään verkkotunnuksen automaattiseen uusimiseen ei kannata luottaa. Vastuu verkkotunnuksista kannattaa ottaa itselleen.
Omistamansa verkkotunnukset kannattaa taulukoida Excel-taulukkoon voimassaoloaikoineen. Yhden verkkotunnuksen osalta taulukoinnin idea ei vielä aukene, mutta kymmenien verkkotunnusten hallinnassa on oltava jo järjestelmällinen.
Unohtunut taulukko ei tietysti mitään auta. Verkkotunnusten rekisteröintiajan pidentämisestä on luotava kalenteriin tehtävä. Samassa yhteydessä on hyvä luoda toiselle henkilölle tehtäväksi varmistaa, että tehtävä on todella tehty.
Tietysti tehtäviä ei ajoiteta kalenteriin viimeiseen rekisteröintipäivään. Paras on pitää verkkotunnusten voimassaoloaika koko ajan useammassa vuodessa. Rekisteröinnin pystyy nimittäin uusimaan jo kauan ennen erääntymispäivää.
Ainoa rajoite verkkotunnuksen uusimiselle asettaa enimmäisrekisteröintiaika. Suomalaisissa fi-verkkotunnuksissa se on 5 vuotta, ja puolestaan .com, .net, .eu domainit ovat rekisteröitävissä enintään 10 vuodeksi kerrallaan.
Verkkotunnus kannattaa rekisteröidä lähes maksimiaikaan asti. Jätän yleensä vähintään 1–2 vuotta maksimiajasta rekisteröimättä, että verkkotunnuksen siirtäminen välittäjältä toiselle käy tarvittaessa yksinkertaisesti.
Verkkotunnusvälittäjät vaativat usein ennen siirtoa, että verkkotunnukseen rekisteröidään lisäaikaa. Toisaalta 3–4 vuoden puskuriaika rekisteröinnissä on tärkeillekin verkkotunnuksille täysin riittävä.
Miksi automaattinen uusiminen ei riitä?
Vastuulliset verkkotunnusvälittäjät ilmoittavat ennen verkkotunnuksen rekisteröinnin erääntymistä. Välittäjät tarjoavat lähes aina myös mahdollisuuden automaattiseen uusimiseen.
Automaattisen uusinnan ollessa päällä, verkkotunnusvälittäjä veloittaa automaattisesti maksukortilta rekisteröinnin hinnan.
Automaattinen uusiminen sinällään toimii luotettavasti. Se on kuitenkin altis inhimillisille virheille. Automaattisen uusimisen poiskytkentä onnistuu ensinnäkin yhdellä napin painalluksella. Toisekseen maksukortin tiedot vanhenevat muutamien vuosien välein.
Vastuulliset verkkotunnusvälittäjät kyllä ilmoittavat sähköpostitse, jos jotain ongelmia rekisteröintiprosessissa on. Nämä sähköpostit voivat jäädä huomaamatta tai ajautua roskapostin sekaan.
Automaattinen uusiminen on hyvä varmistuksen varmistus. Verkkotunnuksen uusimisesta kannattaa kuitenkin huolehtia itse, koska kyse on vain alle viiden minuutin tehtävästä.
Mitä jos rekisteröinnin unohtaa?
Verkkotunnuksen rekisteröinnin päättyessä ensimmäinen seuraamus on, että verkkotunnus ei enää yhdistä verkkosivustolle. Kaikki verkkotunnukseen liitetyt palvelut lakkaavat toimimasta.
Verkkotunnuksen voi saada kuitenkin vielä takaisin. Suomalaiset fi-verkkotunnukset eivät vapaudu välittömästi kenen tahansa rekisteröitäväksi. Rekisteröinnin voimassaoloajan päätyttyä alkaa kuukauden armonaika, jolloin verkkotunnuksen voi rekisteröidä takaisin.
Kansainvälisten verkkotunnusten rekisteröinnissä käytäntö on vaihtelevampi, mutta usein jonkinlainen mahdollisuus armonaikaan on. ICANN on julkistanut oman linjauksen vanhentuneiden rekisteröintien uusimiseen “Expired Registration Recovery Policy”.
Armonajan päättymisen jälkeen verkkotunnus vapautuu vapaasti rekisteröitäväksi tai verkkotunnushuutokauppaan.
Käytännössä vapautuneiden verkkotunnusten ostaminen ei onnistu useinkaan manuaalisesti. Vapautuvia verkkotunnuksia päivystää robotit, jotka kaappaavat verkkotunnukset salamannopeasti.
Usein vapautuneita verkkotunnuksia haalivat roskasivutehtailijat tai domainkauppiaat. Roskasivutehtailijat alkavat myymään sivulla yleensä jotain epämääräistä. Domainkauppiaat pyytävät taas useita satoja tai tuhansia euroja verkkotunnuksesta.
Verkkotunnuksen päätyminen epämääräiseen käyttöön on riski silloin, kun verkkotunnuksen rekisteröinti vapautuu. Turhia verkkotunnuksia ei yleensä kannata rekisteröidä, jos niitä ei ole tarkoitus pitää voimassa.
Oman verkkokaupan nimen voi suojata rinnakkaisilla verkkotunnuksilla. Käytännössä kovin montaa rinnakkaista verkkotunnusta ei kannata haalia, sillä erilaisia verkkotunnuspäätteitä on satoja.
Vapautuvalla verkkotunnuksella on suurempi riski päätyä roskasivuksi kuin täysin rekisteröimättömällä verkkotunnuksella.
Verkkokaupan nimen suojaaminen
Verkkokaupan nimen suojaamisessa kannattaa käyttää mahdollisimman monen eri suojamuodon yhdistelmää. Verkkokaupan nimi kannattaa suojata verkkotunnuksena, toiminimenä ja tavaramerkkinä. Lisäksi yleisimmät sosiaalisen median tilit kannattaa rekisteröidä verkkokaupan nimellä.
Toiminimen tai tavaramerkin perusteella voi onnistua vaatimaan jo erääntyneen verkkotunnuksen rekisteröinnin takaisin.
Muistilista verkkotunnuksen rekisteröintiin:
- Varmista, että rekisteröitävä verkkotunnus ei loukkaa toisen toiminimeä tai tavaramerkkiä.
- Rekisteröi verkkotunnus aina oman yrityksesi nimiin. Älä koskaan rekisteröi verkkotunnusta välittäjän nimiin.
- Käytä vain luotettavia verkkotunnusvälittäjiä.
- Rekisteröi verkkotunnus useaksi vuodeksi. Hakukonekin arvostaa sitä, ettei rekisteröintiä ole tehty vain vuodeksi.
- Käytä automaattista uusimista.
- Uusi rekisteröinti säännöllisesti, vaikka rekisteröintiaika ei ole vielä päättymässä. Aseta kalenteriin tehtäväksi verkkotunnuksen uusiminen.
- Hallitse verkkotunnuksia järjestelmällisesti. Pidä huoli, ettei verkkotunnuksen jatkaminen ole vain yhden henkilön takana.