Lekantti

LEKANTTI

Blogi » Verkkotunnuksen rekisteröinti – Mitä tulee aina huomioida ennen rekisteröintiä?

Verkkotunnuksen rekisteröinti – Mitä tulee aina huomioida ennen rekisteröintiä?

Verkkotunnuksen rekisteröinti

Verkkotunnuksen rekisteröinti käy usein vaivattomasti. Verkkotunnuksen eli domainin voi varata lukuisilta eri verkkotunnusvälittäjiltä. Yleisimmät verkkotunnuspäätteet maksavat noin 10–20 euroa vuodessa ilman palvelintilaa.

Verkkotunnuksen valinta kytkeytyy usein brändin tai yrityksen nimen valitsemiseen. Jo nimiä ideoidessa kannattaa tarkastaa, onko yleisimmät verkkotunnuspäätteet vapaana tai muuten hankittavissa kohtuulliseen hintaan.

Vapaa verkkotunnus on lähtökohtaisesti kenen tahansa rekisteröitävissä. Jos rekisteröitävä nimi kuitenkin loukkaa toisen suojattua nimeä, niin rekisteröinti voi johtaa verkkotunnusriitaan.

Verkkotunnuksen päätteen valinta

Ylivoimaisesti suosituimpia verkkotunnuksen päätteitä ovat .fi ja .com. Lähtökohtaisesti pääasialliseksi verkkotunnukseksi kannattaa valita jompikumpi näistä päätteistä.

Ensisijaisen verkkotunnuksen lisäksi on mahdollista varata myös muita verkkotunnuspäätteitä, jotka voidaan ohjata nimipalvelimilla pääasialliselle sivustolle. Esimerkiksi Lekantin ajanvaraukseen pääsee sekä osoitteesta lekantti.fi/ajanvaraus että lekantti.com/ajanvaraus.

Kaikkia mahdollisia verkkotunnuspäätteitä ei ole järkevää rekisteröidä. Erilaisia päätteitä on useita satoja, ja näiden hallinnointikulut voivat kasvaa huomattavasti hyötyjä merkittävimmiksi.

Verkkotunnuspäätteitä kaupitellaan joskus harhaanjohtavilla myyntipuheilla. Domainkauppias voi esimerkiksi väittää, että joku on rekisteröimässä yrityksen käyttämän verkkotunnuksen muita päätteitä.

Tällaiset väitteet tuskin pitävät paikkaansa. Jos jollakin on aitoa kiinnostusta verkkotunnukseen, se joku taho nappaa verkkotunnuksen salamannopeasti.

Tarkasta verkkotunnusrekisteristä, onko haluttu verkkotunnus vapaana

Verkkotunnuksen vapaana olon voi tarkastaa verkkotunnuksen päätettä hallinoivan tahon ylläpitämästä verkkotunnusrekisteristä. Virallisten rekistereiden lisäksi on mahdollista käyttää verkkotunnusvälittäjien tarjoamia hakupalveluita, joista voi kerralla tarkastaa halutun nimen vapaana olon kaikkien yleisempien päätteiden osalta.

  • Fi-verkkotunnushaku: Suomalaisten .fi-verkkotunnusten tietokantaa ylläpitää Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom).
  • ICANN Lookup: ICANNin rekisteristä pystyy tarkastamaan monen geneeristen verkkotunnusten vapaana olon (esim. .com, .net ja .org).
  • Eurid.eu: EURid on Euroopan komission nimittämä .eu-verkkotunnusten rekisterin hallinnoija.

Tarkasta, onko haluttu nimi vapaana

Vapaana oleva verkkotunnus voi olla jonkun toiminimi tai tavaramerkki. Verkkotunnuksen rekisteröinti on mahdollista, vaikka nimi olisi suojattu. Verkkotunnusvälittäjien ei nimittäin tarvitse tarkistaa ennen rekisteröintiä, onko nimi suojattu.

Jälkikäteen tavaramerkin tai toiminimen haltija voi puolustaa oikeuttaan nimeen. Verkkotunnuksen rekisteröinyt voi menettää verkkotunnuksen, johon hänellä ei ole ollut oikeutta. Tavaramerkin ja toiminimen loukkauksesta rekisteröijä voi joutua korvausvastuuseen.

Suomalainen Fi-verkkotunnus ei saa loukata toisen Suomessa suojattua nimeä. Suojattuja nimiä ovat:

Vaikka nimi olisi suojattu, se ei välttämättä muodosta perustetta verkkotunnuksen menettämiselle. Samaa nimeä voi käyttää eri toimialoilla.

Verkkotunnuksen rekisteröinti oikeuttaa verkkotunnuksen hallintaan määräajan

Verkkotunnuksen rekisteröinti oikeuttaa verkkotunnuksen hallintaan määräajan. Verkkotunnukset ovat yleensä rekisteröitävissä kerrallaan 1–5 tai 1–10 vuodeksi. Rekisteröintiä on mahdollista jatkaa ennen määräajan päättymistä uusimalla verkkotunnuksen rekisteröinti.

Verkkotunnuksen rekisteröinnin uusimisen unohdukset ovat yleisiä. Unohtelijoiden listalla on monia tunnettuja brändejä.

>> Lue lisää: Onko verkkotunnuksen uusiminen vain muistisi varassa?

Muistilista verkkotunnuksen rekisteröintiin:

  • Varmista, että rekisteröitävä verkkotunnus ei loukkaa toisen toiminimeä tai tavaramerkkiä.
  • Rekisteröi verkkotunnus aina oman yrityksesi nimiin. Älä koskaan rekisteröi verkkotunnusta välittäjän nimiin.
  • Käytä vain luotettavia verkkotunnusvälittäjiä.
  • Rekisteröi verkkotunnus useaksi vuodeksi. Hakukonekin arvostaa sitä, ettei rekisteröintiä ole tehty vain vuodeksi.
  • Käytä automaattista uusimista.
  • Uusi rekisteröinti säännöllisesti, vaikka rekisteröintiaika ei ole vielä päättymässä. Aseta kalenteriin tehtäväksi verkkotunnuksen uusiminen.
  • Hallitse verkkotunnuksia järjestelmällisesti. Pidä huoli, ettei verkkotunnuksen jatkaminen ole vain yhden henkilön takana.

Mitä jos haluttu verkkotunnuspääte ei ole vapaana?

Jos haluttu verkkotunnuspääte on varattu, verkkotunnuksesta on mahdollista tehdä tarjous.

Verkkotunnuksia rekisteröi usein varastoon verkkotunnuskauppiaat, jotka jälleenmyyvät verkkotunnuksia. Verkkotunnus voi löytyä myös premium-verkkotunnusten myyntipalstalta.

Aina varatusta verkkotunnuksesta ei ole mahdollista tehdä tarjousta, koska yhteystiedot eivät johda minnekään. Kaikkia verkkotunnuksia ei saa edes rahalla hankittua.

Verkkotunnusten hinnat vaihtelevat suuresti. Arvokkaimpia verkkotunnuksia ovat johonkin tunnettuun brändiin kytköksissä olevat verkkotunnukset. Verkkotunnuksella voi olla kuitenkin arvoa, vaikka nimi ei olisi aktiivisessa käytössä.

Yleensä kalleimmat verkkotunnukset ovat .com-domaineja. Täysin käyttämättömät .com-domainit voivat maksaa kymmeniä tuhansia euroja.

Suomalainen Jolla Mobile osti vuonna 2012 verkkotunnuksen Jolla.com 50 000 dollarilla.

Taloussanomat 6.8.2012

Verkkotunnuksen arvoon vaikuttavia tekijöitä

Verkkotunnuksen arvoon vaikuttaa useat eri tekijät. Lopulta kysyntä ja tarjonta määräävät verkkotunnuksen lopullisen kauppahinnan.

Arvonmääritykseen vaikuttavia yleisiä tekijöitä ovat:

  • Verkkotunnuksen pituus
  • Verkkotunnuspääte
  • Verkkotunnuksen mieleenpainuvuus
  • Verkkotunnuksen avainsanan hakukoneoptimoituvuus
  • Verkkotunnuksen puhtaus

Verkkotunnuksen sijaan kaupan kohteena voi olla myös verkkosivusto sosiaalisen median tileineen. Tällöin arvonmääritykseen vaikuttavat lukuisat eri tekijät, joista voidaan mainita esimerkinomaisesti:

  • Verkkotunnuksen hakukonepisteet (SEO-ranking)
  • Brändin sosiaalisen median tilien sitoutumisen taso ja seuraajamäärä
  • Verkkosivun kävijämäärä ja muu analytiikka
  • Verkkosivun tuotto
  • Verkkosivun tietosuojan taso
  • Verkkosivuston arvostelut

Oletko kiinnostunut verkkotunnuksen tai verkkosivun kaupasta?

Verkkotunnuksen tai kokonaisen verkkosivuston kaupasta kannattaa tehdä sopimus, jossa määritellään tarkasti ostajan ja myyjän vastuut.

Varaa maksuton lakineuvonta tai jätä soittopyyntö alla olevalla lomakkeella konsultoidaksesi juristia verkkotunnuksen tai verkkosivun kaupasta.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Liity sisäpiiriin!

Saa pääsyoikeus kymmeniin juridisiin asiakirjamalleihin ja tietoiskuihin maksutta.