Tavaran kauppaan liittyvät erilaiset viivästys- ja virhetilanteet ovat yleisiä, mutta yleensä ne ratkeavat osapuolten välisillä neuvotteluilla. Tavaran virheen huomatessa on tärkeintä reklamoida virheestä mahdollisimman nopeasti, jotta oikeus vedota virheeseen ei raukea. Korvausvaatimuksen voi esittää myöhemmin, kun kustannusarvio on selvillä.
Juristin puoleen kannattaa kääntyä, jos virheen hyvittämisestä ei päästä osapuolten neuvotteluilla tulokseen. Juristi tuo neuvotteluihin oikeudellisesti perustellun näkökulman, joka yleensä edistää sovintoon pääsyä. Tarvittaessa asia on mahdollista ratkaista tuomioistuimessa tai muussa riidanratkaisun menettelyssä.
Oikeudellisesti merkityksellisiä kysymyksiä ovat:
- Onko virhe ollut tavarassa jo myyntihetkellä vai onko se aiheutunut ostajan toiminnan seurauksena?
- Milloin vaaranvastuu on siirtynyt?
- Vastaako tavaran kunto sopimusta ja muita ennen kauppaa annettuja tietoja?
- Onko kyse kuluttajakaupasta?
- Onko tavara tarkastettu ennen kauppaa?
- Mitkä ovat seuraamukset virhe- ja viivästystilanteissa?
- Kattaako vastuu välittömät ja välilliset vahingot?