Riidanratkaisu - Lekantti

RIIDANRATKAISU

Ratkaise riidat eduksesi

Maksuton alkuneuvottelu

Varaa aika maksuttomaan alkuneuvotteluun puhelimitse, sähköpostilla tai videoneuvotteluna.

Tyytyväisyystakuu

Voit keskeyttää riidanratkaisun ilman palkkiokuluja koska tahansa ennen sovintosopimuksen allekirjoitusta, haasteen lähettämistä tai muuta oikeudellista jatkotoimenpidettä.

Luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja

Satojen neuvottelujen kokemus auttaa välttämään turhat oikeudenkäynnit.

Tekijänoikeuden loukkaus

Valokuvien tekijänoikeus

Tekijänoikeuden loukkaaja on velvollinen maksamaan kohtuullisen hyvityksen sekä korvauksen muusta vahingosta. Loukkauksen ei tarvitse olla tahallinen, jotta hyvitysvelvollisuus syntyy. 

Oikeudellisesti merkityksellisiä kysymyksiä ovat:

  • Onko vaatimus kohdistettu oikeaan loukkaajaan?
  • Onko tekijänoikeudella suojatun aineiston käyttö ollut sallittua lisenssin perusteella?
  • Mikä on kohtuullinen korvaus loukkauksesta oikeuskäytännön valossa?
  • Onko teoksen käyttö ollut sallittua tekijänoikeuden rajoituksen tai poikkeuksen perusteella? (esim. sitaatti)
  • Onko loukkauksesta riittävästi todisteita?
  • Ylittääkö teos teoskynnyksen?

Tavaran virhe

Peruuttamisoikeuden rajoitukset verkkokaupassa

Tavaran kauppaan liittyvät erilaiset viivästys- ja virhetilanteet ovat yleisiä, mutta yleensä ne ratkeavat osapuolten välisillä neuvotteluilla. Tavaran virheen huomatessa on tärkeintä reklamoida virheestä mahdollisimman nopeasti, jotta oikeus vedota virheeseen ei raukea. Korvausvaatimuksen voi esittää myöhemmin, kun kustannusarvio on selvillä.

Juristin puoleen kannattaa kääntyä, jos virheen hyvittämisestä ei päästä osapuolten neuvotteluilla tulokseen. Juristi tuo neuvotteluihin oikeudellisesti perustellun näkökulman, joka yleensä edistää sovintoon pääsyä. Tarvittaessa asia on mahdollista ratkaista tuomioistuimessa tai muussa riidanratkaisun menettelyssä.

Oikeudellisesti merkityksellisiä kysymyksiä ovat:

  • Onko virhe ollut tavarassa jo myyntihetkellä vai onko se aiheutunut ostajan toiminnan seurauksena?
  • Milloin vaaranvastuu on siirtynyt?
  • Vastaako tavaran kunto sopimusta ja muita ennen kauppaa annettuja tietoja?
  • Onko kyse kuluttajakaupasta?
  • Onko tavara tarkastettu ennen kauppaa?
  • Mitkä ovat seuraamukset virhe- ja viivästystilanteissa?
  • Kattaako vastuu välittömät ja välilliset vahingot?

Puhelun hinta: pvm/mpm. Maksuton alkuneuvottelu max. 25 min.