Pitkät vai lyhyet toimitusehdot verkkokauppaan? - Lekantti

Pitkät vai lyhyet toimitusehdot verkkokauppaan?

27.08.2020 | Verkkokauppa | 0 Kommenttia

Verkkokaupan toimitusehtojen pituus on konversio-optimoinnin ikuisuuskysymys. Kukaan ei pidä metrien pituisista ehtomuureista.

Kaiken informaatiotulvan keskellä tiedon puute voi kuitenkin nousta ostamisen esteeksi, jos ehdot ovat todella karsitut. Lisäksi muutamassa kymmenessä rivissä on haastava antaa kaikkea lain vaatimaa tietoa.

Toimitusehdot venyvät useisiin sivuihin väistämättä

Vaikka toimitusehtojen turhaa venyttämistä tulisi välttää, toimitusehdoista ei ole tarkoituksenmukaista laatia lyhyttä sähkösanomaa. Lyhyys ei takaa sitä, että asiakas pystyy sisäistämään toimitusehdot nopeasti.

Pelkästään lain vaatimusten täyttäminen vaatii ehdoilta pituutta.

Pitkät ehdot synnyttävät helposti kuvan ehtomuurista. Asiakasta voi olla vaikea houkutella lukemaan pitkiä ehtoja.

Konversio-optimoijalla on kuitenkin pakissaan liuta niksejä, joilla ehtomuurin voi murtaa.

1. Kaikki ehdot eivät ole samanarvoisia

Kaikki ehdot toimitusehdoissa eivät ole olennaisia kaupan syntymiseksi. Ei ole siis syytä kohdella kaikkia ehtoja samalla tavalla.

Olennaiset ehdot voi esittää korostettuna. Pikkutarkalle ostajalle kannattaa tarjota mahdollisuus syventyä ehtoihin tarkemmin.

Kyse on siis esikatselumahdollisuuden tarjoamisesta. Ostajaa ei siis pakoteta lukemaan kaikkea. 

Keskiverto verkkosivulla kävijä lukee noin 20 % verkkosivun tekstistä. Valtaosan tekstistä kävijä vain skannaa läpi.

Harald Weinreich, Hartmut Obendorf, Eelco Herder, and Matthias Mayer. 2008. Not quite the average: An empirical study of Web use. ACM Trans. Web 2, 1, Article 5 (February 2008), 31 pages. DOI:https://doi.org/10.1145/1326561.1326566

Ei ole järkeä pakottaa luottokortilla maksavaa asiakasta lukemaan laskulla maksamisen ehtoja.

2. Karsi turhat ehdot pois

Monet toimitusehdot ovat tolkuttoman pitkiä siksi, että niissä vilisee täysin turhia ehtoja. Usein toimitusehtoihin eksyy jostain ikivanhasta mallipohjasta jotain sinne kuulumatonta.

“Jos vaatekauppa ei aio lähitulevaisuudessa laajentaa CD-levyjen myyntiin, on aivan turha kertoa CD-levyjen palautusoikeuden rajoituksista.”

3. Karsi vaikeaselkoiset ilmaisut

Ostaja ei ole välttämättä asiantuntija. Et voi viljellä toimitusehdoissa oman alan sanastoa ilman selityksiä.

Toimitusehtoihin eksyy usein jostain myös vaikeaselkoisia juridisia käsitteitä ja ilmaisuja.

4. Käytä usein kysyttyjä kysymyksiä (UKK).

Kaikkea ei ole pakko mainita toimitusehdoissa. Osan tiedosta voi antaa myös usein kysytyissä kysymyksissä.

Toimitusehdoissa voi käyttää linkkejä lisätietoihin.

Toimitusehdoilla ei ole yhtä oikeaa mittaa

Toimitusehtojen pituus riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä myyt. Yksinkertaisen tuotteen voi myydä melko suppeilla ehdoilla.

Monimutkaiset ja hintavat tuotteet ja palvelut voivat vaatia laajemmat ehdot.

Osa ehdoista voi olla mukana ostajan mieltä rauhoittamassa, vaikka ehdon käyttäminen ei olisi sinänsä pakollista. Ehdon tarkoitus on parantaa konversiota.

Toimitusehtoja ei tarvitse väkisin puristaa yhteen A4-arkkiin. 

Toimitusehtojen laadintaan pätee Albert Einsteinin sanonta: “Kaikki pitäisi tehdä niin yksinkertaiseksi kuin mahdollista, mutta ei yhtään sitä yksinkertaisemmaksi”.

Hyvin laaditut toimitusehdot tunnistaa siitä, että jokainen mukaan otettu ehto on perusteltavissa joko lain vaatimuksella, riskienhallinnalla tai konversio-optimoinnilla.

Niko Puranen - toimitusjohtaja

Niko Puranen

Verkkokauppa-asiantuntija ja verkkokauppaoikeuteen erikoistunut lakimies.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *