Tavaramerkin rekisteröinti vahvistaa brändin suojaa. Tavaramerkin avulla saat yksinoikeuden rekisteröityyn tavaramerkkiin sen suoja-alan osalta.
Yksinoikeuden säilyminen edellyttää vielä, että merkkiä tosiasiallisesti käytetään tavaroiden tai palveluiden tunnuksena. Valvonnalla ja puolustamisella voit ehkäistä tavaramerkin loukkaukset ja vesittymisen.
Hyvä nimi kannattaa aina suojata. Samoin muut omintakeiset tunnusmerkit, joilla yrityksesi pyrkii erottautumaan kilpailijoista. Tällaisia muita tunnusmerkkejä ovat erityisesti logo ja slogan. Periaatteessa tavaramerkkinä voi suojata hyvin monenlaisia tunnusmerkkejä, mutta käytännössä tavaramerkiksi haetaan usein nimeä, logoa, slogania tai näiden yhdistelmää.
Nimi ei ole aina rekisteröitävissä suoraan tavaramerkiksi. Tähän on yleensä syynä se, ettei tavaramerkki ole yksistään riittävän erottamiskykyinen. Tällöin nimi on usein mahdollista suojata kuitenkin osana kuviota tai erottamiskykyistä ilmaisua.
Tavaramerkkiluokat (Nizzan luokitus)
Ehdota rekisteröitävää tavaramerkkiä yksinkertaisella lomakkeella.
Ilmoita lomakkeessa, minkä tunnuksen haluat suojata. Jos sanamerkistä on olemassa logo, saat suosituksen tavaramerkin erottamiskykyn mukaan, kannattaako hakea ensisijaisesti sanamerkkiä, kuviomerkkiä vai yhdistelmämerkkiä.
Kuvaile vapaamuotoisesti, millaisiin tuotteisiin tai palveluihin merkkiä aiotaan käyttää. Sinun ei tarvitse käyttää virallista tavaramerkkiluokitusta.
Tutkittuamme ehdotuksesi saat meiltä rekisteröintiehtotuksen.
Ehdotuksessa on esitetty, missä muodossa tavaramerkki kannattaa rekisteröidä ja mitä virallisia tavaramerkkiluokkia rekisteröinnin tulisi kattaa.
Ehdotuksen pohjalta voit tehdä päätöksen, missä muodossa haluat hakemuksen vireille.
Teemme paperityöt puolestasi. Täytämme tavaramerkkihakemuksen PRH:n tai EUIPOn tietokantaan.
Seuraamme PRH:n ilmoituksia.
Tavaramerkkihakemuksen käsittelyyn viranomaisessa menee yleensä 1–6 kuukautta. Rekisteröinnin jälkeen alkaa väiteaika, jolloin ulkopuolinen taho voi puuttua rekisteröintiin.
Viranomainen voi antaa välipäätöksen, jos tavaramerkki ei täytä rekisteröintikriteereitä.
Ilmoitamme sinulle, kun hakemus on rekisteröity ja väiteaika on kulunut loppuun. Jos rekisteröinti ei mene läpi, saat tietää vaihtoehdoistasi.
Tavaramerkin tehtävä on erottaa tarjoamasi tuotteet tai palvelut kilpailijoittesi vastaavista tuotteista tai palveluista.
Tavaramerkki on käytännössä yksinoikeus, joka antaa merkin haltijalle oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai samankaltaista merkkiä samojen tai samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden yhteydessä.
Tavaramerkin suoja-ala kattaa siis samanlaisten merkkien lisäksi myös samankaltaiset merkit, jos niiden käyttöyhteys on sama tai samankaltainen.
Tavaramerkki on kannattava investointi menestykseen tähtääville yrityksille, jotka panostavat tuotteidensa ja palveluidensa markkinointiin.
Asiantuntijan käyttäminen parantaa tavaramerkkihakemuksen laatua kahdella tavalla:
Jokainen hakemus maksaa satoja euroja, ja jokaisen hakemuksen prosessi vie aikaa useita kuukausia. Harjoittelukierrokset kannattaakin jättää välistä. Viranomaisen hyväksymä rekisteröinti ei takaa, että tavaramerkin suoja-ala on määritelty oikein. Väärin määritelty suoja-ala saattaa antaa kilpailijalle mahdollisuuden hyödyntää brändiäsi.
Viranomaisen tekemään päätökseen asiamiehen käyttämisellä ei ole vaikutusta. Et voi ostaa viranomaisen hyväksyntää edes kovalla rahalla. Hallittujen riskien ottaminen kuuluu tavaramerkin hakemiseen, jotta mahdollisimman kattavan suoja-alan saavuttaminen on mahdollista.
Samanlainen tavaramerkki ei automaattisesti estä tavaramerkin rekisteröintiä. Tavaramerkin rekisteröitävyys riippuu aiemman tavaramerkin suoja-alasta.
Eri markkinoille tai eri tavara- tai palveluluokille rekisteröity tavaramerkki ei lähtökohtaisesti estä rekisteröintiä.
Kaikki eri versiot tavaramerkistä täytyy rekisteröidä erikseen erillisellä hakemuksella. Jos nimi ja logo ovat rekisteröitävissä erikseen, kannattaa tehdä kaksi hakemusta.
Useisiin tavaramerkkiluokkiin rekisteröiminen tekee suojasta kattavamman. Tavaramerkkiä on kuitenkin käytettävä rekisteröityjen luokkien yhteydessä, joten luokat on valittava huolellisesti.
Uuden tavaramerkkilain mukaan mustavalkoinen kuviomerkki ei suojaa kaikkia värejä. Jokainen logon väriyhdistelmä on suojattava erikseen.
Jos tavaramerkki kostuu pelkästä sanasta, ei merkin väriä rekisteröidä. Tällöin tavaramerkki on suojattu kaikissa väreissä.
Tavaramerkki on voimassa 10 vuotta hakemispäivästä tai rekisteröintipäivästä. Tavaramerkin voi uudistaa 10 vuoden välein. Tavaramerkki on ikuinen, jos se uudistetaan säännöllisesti.
Tavaramerkin voi kuitenkin menettää tai se voidaan mitätöidä:
Kyllä.
Viranomainen voi hylätä tavaramerkin rekisteröinnin useasta eri syystä.
Yleensä kyse on siitä, että tavaramerkki ei ole saavuttanut riittävää erottamiskykyä.
Tavaramerkki voi olla myös sekoitettavissa aiempaan tavaramerkkiin, toiminimeen tai muuhun suojattuun tunnukseen.
Ehdota rekisteröitävää tavaramerkkiä. Tutkimme, miten merkki kannattaa suojata. Voit peruuttaa toimeksiannon ennen kuin valtuutat meidät rekisteröimään tavaramerkin puolestasi.
"*" näyttää pakolliset kentät
Lekantti on sopimusoikeuteen erikoistunut lakiasiaintoimisto, joka ratkaisee laaja-alaisesti kauppa- ja työoikeuteen liittyviä kysymyksiä. Harjoitamme asianajoa koko Suomen kattavasti.
Verkkosivuilla oleva aineisto on yleisluonteista, eikä sitä ole pyritty sovittamaan erityisesti minkään luonnollisen henkilön tai yhteisön tarpeisiin. Sisällön perusteella ei pidä tehdä oikeudellisia toimenpiteitä.
Saa pääsyoikeus kymmeniin juridisiin asiakirjamalleihin ja tietoiskuihin maksutta.