Sopimusrikkomusriidassa avustaminen

Sopimus-rikkomusriidassa avustaminen

Sopimusrikkomus on käsillä, kun sopimuksenmukainen suoritus jää tapahtumatta. Sopimusrikkomuksen tyyppejä ovat virhe ja viivästys. Sopimusta rikkonut osapuoli voidaan saattaa vastuuseen velvoitteiden tehosteilla.

Tyypillisiä tehosteita ovat luontoissuoritusta koskeva vaade, positiivisen sopimusedun mukainen vahingonkorvaus, hinnanalennus, pidättämisoikeus ja sopimuksen purku. Sopimusrikkomusriidassa on kyse näiden velvoitteiden tehosteiden vaatimusten oikeutuksesta.

Sopimusrikkomisriita

Lekantti® Sopimusriitajuristi

Lekantti® Sopimusriitajuristi on sopimusrikkomistilanteisiin liittyvään riidanratkaisuun erikoistunut asiantuntijapalvelu, joka avustaa sinua pääsemään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen riidassa.

Näin Lekantti® Sopimusriitajuristi voi auttaa sinua:
  • Neuvonta ja ohjeistus: Asiantuntijamme tarjoaa selkeitä neuvoja ja ohjeita sopimuksen tulkinnassa ja todisteiden arvioinnissa. Selvitämme sinun oikeudelliset oikeutesi ja velvollisuutesi ennen riidanratkaisun aloittamista.
  • Sovintoneuvottelut: Asiantuntijamme pyrkii ensisijaisesti neuvottelemalla saavuttamaan erimielisyyteen parhaan mahdollisen ratkaisun, joka voi säästää aikaa, rahaa ja vaivaa. Mikäli neuvottelussa päästään yhteisymmärrykseen, avustamme sovintosopimuksen laadinnassa.
  • Oikeudessa tai muussa elimessä edustaminen: Asiantuntijamme vie asian tarvittaessa oikeuteen tai muuhun riidanratkaisuelimeen.
  • Riitaprosessin hallinta: Asiantuntijamme auttaa hallitsemaan koko riitaprosessia alusta loppuun. Pidämme huolen määräajoista ja tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta.
Miten hyödyt kääntyessäsi Lekantti® Sopimusriitajuristin puoleen?
  • Tukenasi on asiantunteva juristi: Meillä on kokemusta laaja-alaisesti erilaisten sopimusriitojen menestykkäästä ratkaisemisesta. Tiedämme, miten asiaasi kannattaa ajaa, että saat parhaan mahdollisen tuloksen.
  • Vaivaton prosessi: Vastuu asian hoitamisesta on meillä, joten sinun ei tarvitse murehtia asian etenemisestä.
  • Aktiivinen asian hoitaminen: Pidämme yhteyttä sinuun aktiivisesti, kun asiassa tapahtuu jotain tai tarvitsemme lisätietoja tai hyväksyntääsi.
  • Mielenrauha: Olet hyvissä käsissä, joten saat mielenrauhaa heti toimeksiannon alettua. Kerromme sinulle rehellisesti oikeudellisen prosessin riskeistä ja mahdollisuuksista, jotta riskit pysyvät hallinnassa.
  • Kustannustehokkuus: Tavoitteenamme on ratkaista riita mahdollisimman pienillä kustannuksilla sinulle.
  • Tilanteeseesi räätälöity asianajo: Jokainen riita on erilainen. Ajamme asiaasi sinun yksilöllistä tilannettasi edellyttävällä tavalla.
  • Suositukset: Annamme objektiivisia suosituksia siitä, milloin sovinto kannattaa ja milloin parempaan tulokseen päästään oikeudellisen prosessin kautta.

Hinnasto

Alkukartoitus 15 min – maksuton.

Kuluttajat: 200 euroa / h (sis. voimassa olevan arvonlisäveron)

Yritykset ja osakkaat: 200 euroa / h + alv 25 % = 251 euroa.

Oikeusapuasia: Oikeusaputaksa

Kuluttajien oikeusturvavakuutus: Kotivakuutuksen yhteydessä oleva oikeusturvavakuutus kattaa yleensä kuluttajasopimuksiin liittyvän riidan asianajo- ja oikeudenkäyntikulut omavastuuta lukuun ottamatta. Tyypillinen omavastuu on 15–25 % ja vähimmäisomavastuu on 0–340 euroa. Vakuutuksen katkeamaton voimassaolo ja rajoitukset on syytä varmistaa. Ajoneuvoihin liittyvien riitojen kulut katetaan ensisijaisesti ajoneuvon oikeusturvavakuutuksesta.

Yritysten oikeusturvavakuutus: Yritysten oikeusturvavakuutus kattaa useimmat taloudelliset yhtiön toimialaan liittyvät sopimusriidat. Tyypillinen omavastuu on 15–25 % ja vähimmäisomavastuu on 900–2000 euroa. Vakuutuksen katkeamaton voimassaolo ja rajoitukset on syytä varmistaa.

Oikeusapu: Pienituloinen luonnollinen henkilö, voi saada julkista oikeusapua sopimusriitaan. Käyttövaran lisäksi oikeusavun omavastuun määrään vaikuttaa omaisuus.

Sopimusrikkosmusriitojen tyypillisempiä syitä

  • Maksuviivästys
  • Suorituksen viivästyminen
  • Laatuvirhe
  • Oikeudellinen virhe

Oikeudellisesti merkityksellisiä kysymyksiä tavaran virhettä koskevassa riidassa ovat:

  • Onko virhe ollut tavarassa jo myyntihetkellä vai onko se aiheutunut ostajan toiminnan seurauksena?
  • Milloin vaaranvastuu on siirtynyt?
  • Vastaako tavaran kunto sopimusta ja muita ennen kauppaa annettuja tietoja?
  • Onko kyse kuluttajakaupasta?
  • Onko tavara tarkastettu ennen kauppaa?
  • Mitkä ovat seuraamukset virhe- ja viivästystilanteissa?
  • Kattaako vastuu välittömät ja välilliset vahingot?
Liity sisäpiiriin!

Saa pääsyoikeus kymmeniin juridisiin asiakirjamalleihin ja tietoiskuihin maksutta.