Jälleenmyyntisopimus

Jälleenmyyntisopimus tarkoittaa sopimusta, jossa sovitaan siitä, että valmistaja myy valmistamiaan tuotteita suoraan jälleenmyyjälle, joka ostaa tuotteet omiin nimiinsä. Jälleenmyyjä puolestaan myy itsenäisesti tuotteet omille asiakkailleen.

Jälleenmyyntisopimus on yleisin jakelusopimuksen muoto, ja termejä käytetään tästä syystä usein synonyymina.

Jälleenmyyntisopimus

Jälleenmyyntisopimus rajoittaa jälleenmyyjän toimintavapautta

Jakelumallina jälleenmyynti ei tarjoa valmistajalle agenttisopimuksen kaltaista mahdollisuutta kontrolloida myyntiä loppuasiakkaalle. Lähtökohtaisesti itsenäinen jälleenmyyjä voi päättää vapaasti niistä ehdoista, joilla tuotteita myydään loppuasiakkaille.

Jälleemyyntisopimuksella valmistaja voi kuitenkin kontrolloida kilpailuoikeuden sääntöjen rajoissa jälleenmyyjän täydellistä toimintavapautta. Jälleenmyyntisopimuksen ehdoilla voidaan siten turvata valmistajan brändin mainetta. Virallinen jälleenmyyjän status auttaa puolestaan jälleenmyyjää saavuttamaan enemmän asiakkaita paremmalla katteella.

Jälleenmyyntisopimus – malli

Jälleenmyyntisopimus, malliasiakirja

Jälleenmyyntisopimuksen tarkoitus

Jälleenmyyntisopimuksen tarkoituksena on määritellä ehdot ja säännöt, joiden mukaan jälleenmyyjä saa oikeuden myydä tuotteita tai palveluita loppuasiakkaille.

Sopimuksessa voidaan määritellä jälleenmyyjän jakelualue (myyntialue), jolla tuotteita saa myydä. Lisäksi voidaan sopia, onko jälleenmyyjällä yksinoikeus tietyn alueen tai asiakasryhmän myyntiin. Yksinoikeuden myöntäminen jälleenmyyjälle voi kannustaa jälleenmyyjä edistämään myyntiä enemmän, koska markkinointipanostukset on helpompi viedä hintoihin.

Kilpailuoikeus sallii myös selektiivisen jakelujärjestelmän tietyin edellytyksin. Selektiivinen jakelujärjestelmä on erityisen yleinen luksus- ja merkkituotteissa sekä teknologian erikoistuotteissa. Selektiivistä jakelujärjestelmää kannattaa harkita, jos tuotteen imago, tekninen asiantuntemus, tai korkealaatuinen asiakaspalvelu ovat avainasemassa.

Jälleenmyyntisopimuksen laatiminen edellyttää huolellista suunnittelua ja osapuolten tarpeiden huomioimista, jotta molemmat osapuolet voivat hyötyä sopimuksesta tasapuolisesti.

Jälleenmyyntisopimuksen laadinta

Osaava juristimme laatii tarpeittanne vastaavan jälleenmyyntisopimuksen. Jos olet epävarma jälleenmyynnin soveltuvuudesta jakelumalliksi tai muuten sopimuksen tarkoituksesta, valitse ennen sopimuksen laatimista sopimuksen tarkoituksen määritys. Autamme valitsemaan tarpeisiinne soveltuva paketin maksuttomassa alkuneuvonnassa. Kysy epäröimättä lisätietoja!

Ytimekäs sopimus

Ytimekäs jälleenmyyntisopimus soveltuu tyypillisiin tilanteisiin.
580
  • Keskeiset jälleenmyyntiin liittyvät ehdot
  • Sopimuksen tyypillinen laajuus 4–6 sivua
  • Kommenttikierros ja viimeistely

Eksakti sopimus

Eksakti jälleenmyyntisopimus soveltuu tilanteisiin, jossa osapuolilla on tarve määritellä tarkasti ehtoja.
980
  • Tarkat määritelmät
  • Tarkasti osapuolten vastuista ja velvoitteista sopiminen
  • Tyypilliseen jälleenmyyntisopimukseen sisällytettävät ehdot
  • Sopimuksen tyypillinen laajuus 5–10 sivua
  • Kommenttikierros ja viimeistely

Kattava sopimus

Kattava jälleenmyyntisopimus räätälöidään täysin yksilöllistä tilannetta vastaavaksi
1 860
  • Tarkat määritelmät
  • Tarkasti osapuolten vastuista ja velvoitteista sopiminen
  • Räätälöityjen tavanomaisesta poikkeavien ehtojen laadinta
  • Sopimuksen tyypillinen laajuus 10–15 sivua
  • Kommenttikierros ja viimeistely

+ Sopimuksen tarkoituksen määritys

+580
  • Sopimuksen tarkoituksen määritys juristin avustuksella, kun ei ole varmuutta, mistä ollaan sopimassa.

+ Extra kommenttikierros

+250
/ kierros
  • Sopimusehtojen hiominen kommenttien perusteella.

+ Workshop
(1 h)

+200
  • Sopimusehtojen merkityksen käyminen läpi palaverissa juristin kanssa.
Liity sisäpiiriin!

Saa pääsyoikeus kymmeniin juridisiin asiakirjamalleihin ja tietoiskuihin maksutta.