Norjalaiset kuluttajansuojaviranomaiset lanseerasivat Appfail-kampanjan. Kampanjan idea oli ladata kaikki keskimääräisen kuluttajan älypuhelimen sovelluksista löytyvät käyttöehdot ja tietosuojaselosteet ja laittaa koehenkilöt lukemaan ehdot sanasta sanaan.
Vuonna 2016 norjalaisilla kuluttajilla oli keskimäärin puhelimessa 33 sovellusta. Sanoja kaikissa ehdoissa oli yhteensä yli 250 000. Niiden lukemiseen meni kaikilla koehenkilöillä yli 24 tuntia.
Kuluttajaviranomaisten oli tarkoitus osoittaa tietysti ehtojen järjettömyys ja kuluttajien etujen vastaisuus. Monimutkaisia ja pitkiä ehtoja käytetään sovelluksissa laajojen suostumusten hankintaan.
Pituus ja monimutkaisuus takaa, että moni jättää ehtojen lukemisen väliin. Ehtojen muutosoikeus tarkoittaa, ettei välttämättä edes ehtojen kerran lukeminen riitä.
Pitkät ja monimutkaiset ehdot ovat juristien taidonnäyte erilaisten suostumusten hankintaan kuluttajilta. Siinä tehtävässä ne toimivat sovelluskehittäjän näkökulmasta hyvin. Kuluttajat taipuvat käytäntöön, koska muuta vaihtoehtoa saada sovelluksia käyttöön ei ole.
Verkkokaupassa kuluttajan harvemmin täytyy taipua tilaamaan tietystä verkkokaupasta, koska vaihtoehtoja ei ole. Hiiren klikkauksella äänestäminen on mahdollista. Kuluttajien eteen asetetut ehtomuurit voivat vaikuttaa siksi merkittävän heikentävästi konversioon.
Lyhyt oppitunti parempien ehtojen laadintaan
Norjalaiset kuluttajansuojaviranomaiset antoivat kampanjan yhteydessä lyhyen oppitunnin parempien ehtojen laadintaan.
- Karsi ehdoista pois itsestäänselvyydet
Ehdoissa ei tarvitse toistaa lainsäädännön sisältöä. Lainsäädäntöön voi usein pelkästään viitata ja noudattaa sitä. Laista löytyy usein lainsäätäjän olettamasäännökset tilanteisiin, joista osapuolten välillä ei ole sovittu.
- Kirjoita niin, että ihmiset ymmärtävät
Juristeilla on usein tapana kirjoittaa pikemmin tuomaria varten kuin tavallisille ihmisille. Maallikotkin pyrkivät usein matkimaan juristien monimutkaista ilmaisumuotoa ja käyttämään juridisia ilmaisuja tekstissä. Oikeastaan hyvään juridiikkaan kuuluu pikemmin välttää juridisia termejä ja tulkinnanvaraisia ilmaisuja kuin viljellä niitä.
- Pidä ehdot mahdollisimman lyhyinä
Älä edellytä, että asiakkaiden pitäisi lukea sivutolkulla ehtoja. Pyri käyttämään vain relevantteja ehtoja. Mallipohjat sisältävät usein kaiken maailman ehtoja.
- Käytä korostuksia
Älä pystytä ehtomuuria. Korosta olennaisimmat ehdot tekstin jäsentelyllä tai käytä grafiikka apuna.
- Sisäistä alan standardit
Osa ehdoista kannattaa olla yhtenäiset muiden verkkokauppojen kanssa. Hyödynnä alan vakioehtoja.
Pelkästään tätä viiden kohdan listausta hyödyntämällä on mahdollista parantaa verkkokaupan ehtoja.