Verkkotunnuksen rekisteröinti - Lekantti

Verkkotunnuksen rekisteröinti

Verkkotunnuksen eli domainin valinta on yksi tärkeimpiä päätöksiä ennen verkkokaupan avaamista. Hyvä verkkotunnus erottaa verkkokaupan muista verkkokaupoista ja on olennainen osa verkkokaupan brändiä.

Jo verkkokaupan nimen pohtimisen yhteydessä kannattaa tarkastaa, että haluttu verkkotunnus on vapaa. Vapaa verkkotunnus on lähtökohtaisesti kenen tahansa rekisteröitävissä, joten nimi kannattaa suojata jo ennen tavaramerkkihakemusta tai yrityksen rekisteröintiä.

Miten valita verkkokaupalle verkkotunnus?

Verkkokaupalle ei ole välttämätöntä varata erillistä domain-nimeä, jos verkkokauppa voi toimia yrityksen oman verkkotunnuksen alla. Jos yrityksen verkkosivut on suositut, voi olla fiksua perustaa myös verkkokauppa saman verkkotunnuksen alle.

Hakukoneet arvostavat vanhoja verkkotunnuksia enemmän kuin uusia. Uuden verkkotunnuksen rekisteröinnin jälkeen voi mennä pitkään, että verkkotunnus löytyy kunnolla hakukoneilla.

Yrityksen brändin ollessa sama kuin verkkokaupan brändi, kannattaa verkkokaupan toimia yrityksen verkkotunnuksen alla.

Verkkokaupan nimi ja brändi voivat myös poiketa yrityksen nimestä. Tällöin verkkokaupalle kannattaa rekisteröidä oma verkkotunnus.

Verkkotunnuksen päätteen valinta

Ylivoimaisesti suosituimpia verkkotunnuksen päätteitä ovat .fi ja .com. Lähtökohtaisesti verkkokaupan verkkotunnukseksi kannattaa valita jompikumpi pääte.

Kansainvälisessä verkkokaupassa .com on toimivampi ja suomalaisessa verkkokaupassa .fi. Näiden kahden suositun päätteen lisäksi on olemassa satoja muita verkkotunnuspäätteitä. Kaikkia päätteitä ei ole tarpeen rekisteröidä, mutta verkkokaupan laajentumissuunnitelmat kannattaa ottaa huomioon.

Jos aikoo avata kaupan Ruotsissa, kannattaa rekisteröidä .se-pääte.

Brändin suojaamisen kannalta voi olla järkevää rekisteröidä myös muita verkkotunnuspäätteitä. Geneerisistä verkkotunnuksista voi harkita päätteitä .net ja .org. Näiden lisäksi myös Euroopan unionin verkkotunnus .eu kannattaa mahdollisesti rekisteröidä.

Verkkotunnuspäätteitä kaupitellaan joskus verkkokauppiaille harhaanjohtavilla myyntipuheilla. Domainkauppias voi esimerkiksi väittää, että joku on rekisteröimässä verkkokaupan käyttämän verkkotunnuksen muita päätteitä.

Tällaiset väitteet tuskin pitävät paikkaansa. Jos jollakin on aitoa kiinnostusta verkkotunnukseen, kyllä se joku taho nappaa verkkotunnuksen salamannopeasti.

Verkkotunnuspäätteillä voidaan yrittää kiristää yrityksiä. Kaikkia päätteitä ei ole järkeä rekisteröidä.

Domainin .sucks idea perustuu siihen, että suuret brändit eivät halua, jonkun muun rekisteröivän “brändi.sucks” verkkotunnusta. Brändin suojauksen takia monet maailmanlaajuiset brändit ovat päätyneet rekisteröimään .sucks päätteen. Verkkotunnuksen hinnat alkavat 199 $ vuodessa.

Tarkasta, onko verkkotunnus vapaana

Ennen verkkotunnuksen rekisteröintiä on syytä tehdä muutama tarkistus. Nimen rekisteröinnin edellytykset kannattaa selvittää.

Verkkotunnuksen vapaana olon selvittäminen kannattaa aloittaa hakemalla haluttua nimeä verkkotunnustietokannoista.

Suomalaisten .fi-verkkotunnusten tietokantaa ylläpitää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Fi-verkkotunnushausta voi tarkastaa, onko verkkotunnus vapaana.

ICANN Whois haulla pystyy tarkastamaan monen geneeristen verkkotunnusten vapaana olon. Eu-päätteen vapaana olon voi tarkastaa Eurid.eu palvelusta. Monet verkkotunnusvälittäjät tarjoajat yksinkertaisempia tapoja etsiä kerralla kaikkia vapaita verkkotunnuksia.

Tarkasta, onko nimi vapaana

Jos verkkotunnus on vapaa, niin se helpottaa paljon verkkokaupan perustamista. Verkkotunnuksen vapaana oleminen ei tarkoita kuitenkaan suoraan, että se kävisi verkkokaupan nimeksi.

Vapaana oleva verkkotunnus voi olla jonkun toiminimi tai tavaramerkki. Verkkokaupan nimi ei saa aiheuttaa sekaannuksen vaaraa toisen toiminimen tai tavaramerkin kanssa. Verkkotunnuksen rekisteröinti voi onnistua, vaikka sekaannuksen vaaraa aiheutuisi.

Kukaan ei tarkasta henkilökohtaisesti ennakolta rekisteröitäviä verkkotunnuksia vaan rekisteröintiprosessi on hyvin automatisoitu. Jälkikäteen tavaramerkin tai toiminimen haltija voi puolustaa oikeuttaan nimeen.

Verkkotunnus ei saa loukata toisen suojattua nimeä. Suojattuja nimiä ovat:

Mahdollisesti vakiintuneita nimiä kannattaa etsiä Google-haulla.

Vaikka nimi olisi varattu, se ei välttämättä muodosta estettä. Samaa nimeä voi käyttää eri toimialoilla.

Tarkasta, onko käyttäjänimi vapaana

Verkkokaupan nimi olisi hyvä olla rekisteröitävissä käyttäjänimeksi suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa. Vapaita käyttäjänimiä voi hakea erilaisilla palveluilla (esim. Namechk). Kovin luotettavia nämä palvelut eivät ole. Kannattaa tarkastaa lopulta kustakin sosiaalisen median palvelusta nimen vapaana olo.

Hyvät nimet ovat usein varattuja jossain palvelussa. Se ei useinkaan haittaa.

Mitä jos haluttu verkkotunnuspääte ei ole vapaana?

Joskus haluttu verkkotunnuspääte on varattu, muttei kenenkään aktiivisessa käytössä. Tällöin on yleensä mahdollista tehdä tarjous verkkotunnuksesta.

Verkkotunnuksia rekisteröi usein varastoon verkkotunnuskauppiaat, jotka jälleenmyyvät verkkotunnuksia. Verkkotunnus voi löytyä myös premium-verkkotunnusten myyntipalstalta.

Aina varatusta verkkotunnuksesta ei ole mahdollista tehdä tarjousta, koska yhteystiedot eivät johda minnekään. Kaikkia verkkotunnuksia ei saa edes rahalla hankittua. Suurimman osan saa rahalla ostettua.

Suomalainen Jolla Mobile osti vuonna 2012 verkkotunnuksen Jolla.com 50 000 dollarilla.

Taloussanomat 6.8.2012

Verkkotunnuksen siirtämisestä voi tehdä sopimuksen. Harvoin pelkät verkkotunnukset maksavat tuhansia euroja. Kansainväliseen käyttöön soveltuvat brändi-nimet ovat poikkeus tästä.