Verkkokaupan perustaminen – Juristin opas - Lekantti®

Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen vakaalle pohjalle vaatii juridista osaamista.

Verkkokauppajuristin opas

Perusta verkkokauppa juridisesti vakaalle pohjalle

Verkkokaupan perustaminen vakaalle pohjalle vaatii monipuolista osaamista. Jos tavoitteena on verkkokaupalla vaurastuminen, tulee liiketoiminta rakentaa alusta asti vankalle pohjalle.

Verkkokaupan perustaminen on investointi, joka on suunniteltava huolellisesti. Kalliita harjoituskierroksia kertyy helposti verkkokauppaa perustaessa.

Miksi lukisit nämä neuvot?
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sisällys

Niko Puranen
Niko Puranen
Verkkokauppajuristi (OTM), Lekantti Oy:n toimitusjohtaja

Verkkokaupan perustaminen lähtee liikkeelle erottautumisstrategian laadinnasta

Jos jokin liiketoiminta on markkinataloudessa helppo perustaa, niin kova kilpailu on taattu. Verkkokaupan perustamisesta ei tee haastavaa itse perustamisprosessi, vaan kilpailussa pärjääminen.

Verkkokaupan voi aloittaa suhteellisen pienellä pääomalla. Useimpien tuotteiden myynti ei vaadi erillisiä toimitiloja. Digitaaliset tuotteet eivät vaadi edes varaston kulmaa.

Markkinoilla harvoin on tarjolla pienellä pääomalla helppoa rahaa. Kyllä helpolle rahalle on aina ottajansa.

Verkkokaupan perustamisen helppous ja sen aikaan saama runsas kilpailu tekevät vaikeasi verkkokaupan saamisen kannattavaksi. Kannattavan liiketoiminnan pohja rakennetaan jo perustamisvaiheessa. Harjoituskierrokset tulevat kalliiksi, joten verkkokaupan perustaminen kannattaa suunnitella huolellisesti.

Verkkokaupan niche-markkinat

Rajattu tuotevalikoima rajatulle kohderyhmälle tuottaa usein paremman tuloksen kuin mahdollisimman laaja valikoima. Sinänsä tavanomaisilla tuotteilla voi pärjätä markkinoilla, jos onnistuu suuntaamaan ne kilpailijoita paremmin asiakkaan tarpeeseen.

Mitä tarkemmin tuntee kohderyhmän, sitä helpompaa markkinointi on. On parempi vastata pienen asiakasryhmän tarpeeseen kunnolla kuin tarjota kaikille vähän kaikkea.

Michael Porterin legendaarisen Sinisen meren strategian keskeinen ajatus on, että yrityksen ei pitäisi kilpailla ollakseen paras, vaan ollakseen uniikki.

Sinisyys ei ole kuitenkaan tae varmasta tuotosta. Valitun niche-markkinan on oltava riittävän suuri, jotta markkinoilla on riittävästi kysyntää.

Tuotevalikoima

Tuotevalikoiman rakentamisen yleinen ongelma on lähestyä myyntiä tuotelähtöisesti. Verkkokaupassa myydään sitä, mitä tuotteita satutaan saamaan myyntiin. Verkkokaupan valikoima muodostuu tällöin valmistajan kuvaston mukaiseksi.

Tuotevalikoiman rakentamisessa pitäisi miettiä enemmänkin, miten voisi tarjota mahdollisimman täydellisen kokonaisratkaisun asiakkaan ongelmaan. Tuotevalikoiman laajuuden sijaan asiakasta kiinnostaa usein enemmän yhteensopivan kokonaisratkaisun ostaminen samasta paikasta.

Perustamisvaiheessa ei ole keskeistä saada jokaisen tuotteen osalta jälleenmyyntisopimusta aikaiseksi. Joskus tuotevalikoimaa kannattaa täydentää marketin hylyiltä löytyvillä tuotteilla, jotta pystyy tarjoamaan asiakkaalle kokonaisratkaisun.

Tuotevalikoiman koon sijaan olisi keskityttävä siihen, että verkkokaupassa olisi myynnissä riittävästi päätuotteisiin liittyviä tuotteita.

Palohälyttimen ostaja haluaa usein ostaa myös 9V-pariston.

Verkkokaupassa hyllytilan rajallisuus ei aseta rajoitteita valikoiman laajuuteen, joten suhteellisen harvoin kaupaksi meneviä pitkän hännän tuotteitakin on mahdollista ottaa valikoimaan. Dropshipping on usein käytetty menetelmä tuotevalikoiman kasvattamiseen ilman, että pääomaa tarvitsee sitoa varastoon.

Jälleenmyyntisopimuksen neuvottelu

Jos verkkokaupassa myytäviä tuotteita ei valmista itse, on sovittava valmistajan tai maahantuojan kanssa tuotteiden jälleenmyynnistä. Eri valmistajat ovat rakentaneet eri tavalla jälleenmyyntiverkostonsa.

Jälleenmyyntisopimusten kirjo on valtava, koska jälleenmyynnistä sopimiseen liittyy laaja sopimusvapaus. Sopimusvapauteen kuuluu, että jokainen yritys saa valita asiakkaansa.

Jälleenmyyjäksi pääseminen ei ole itsestäänselvyys, vaikka kilpailuoikeus rajoittaa jonkin verran jälleenmyynnin rajoittamista.