Verkkokaupan strategia - Lekantti
Luento 1 of 0
Meneillään

Verkkokaupan strategia

Verkkokaupan strategia on määriteltävä jo ennen verkkokaupan perustamista. Strategiset valinnat vaikuttavat muihin perustamiseen liittyviin päätöksiin mm. verkkokauppa-alustan valintaan.

Suvereenin verkkokaupan strategia perustuu erikoistumiseen. Suuren volyymin sijaan tavoite on saada kunnon kate niche-tuotteiden myynnistä.

Niche-tuotteita ei tule ymmärtää väärin. Kyse ei ole välttämättä täysin ainutlaatuisista tuotteista. Tuotteet on voitu vain kohdistaa tiettyyn tarpeeseen.

Niin yksinkertainen tuote kuin ruuvimeisseli voi olla niche-tuote, jos se on tarkoitettu tietyn laitteen ruuvien aukaisemiseen.

iFixit on wiki-pohjainen opas erilaisten laitteiden korjaamiseen. Korjausohjeiden ohessa on kätevä lisää ostoskoriin painike, jolla saa lisättyä kaikki tarvittavat työkalut ja varaosat ostoskoriin.

Ohjeissa opastetaan vaihe vaiheelta, miten esimerkiksi tietokoneen kovalevy vaihetaan. Korjauksen vaikeusastetta havainnollistaa kolmivaiheinen asteikko. Tarkat kuvat helpottavat ohjeen seuraamista.

Ohje on ilmainen ja kaikkien saatavissa. Työkalujen hinnat ovat monikertaisia Ebayn hintoihin verrattuna. iFixitin kautta tilatessa saa kuitenkin kerralla oikeat työkalut. Muutaman euron säästö on harvoille sen arvoista, että työkaluja kannattaisi lähteä metsästämään erikseen.


Katso esim. ohje MacBookin SSD-levyn vaihdosta.

Rajaa kohderyhmä tarkasti

Verkkokaupan kohderyhmä olisi hyvä miettiä mahdollisimman tarkasti. Kaikkea kaikille verkkokauppa ajautuu väistämättä kilpailuille markkinoille.

Kohderyhmää voi rajata liikaa, mutta yleisempi ongelma on, että kohderyhmää ei ole rajattu tarpeeksi. Tällöin markkinoinnin kohdistamisesta tulee haastavaa.

Puhelun hinta: pvm/mpm. Maksuton alkuneuvottelu max. 15 min.